AcroSports 013 

Acrobatics moves you
Iedereen kan iemand leren liften en zelf leren vliegen, en daar maken we jou graag blij mee.

Onze Trainingen & Niveaus

Wat is acro?

Acro is de afkorting van acrobatiek. In deze sport werk je samen aan menselijke bouwwerken en constructies. Door samen te werken en techniek kun je meer dan je denkt. Niet met brute kracht maar met de juiste techniek wordt het mogelijk om iemand te liften (dragen), zelf te vliegen (gelift worden), en ook weer zacht te landen. 

Het is een heel toegankelijke sport. Iedereen kan meedoen, ook zonder ervaring. Iedereen kan meedoen, ook zonder ervaring, en in alle leeftijdscategorieën. Om mee te doen heb je maar één ding nodig en dat is enthousiasme.

In de trainingen werken we aan samenwerking, techniek, coördinatie, concentratie, balans, functionele kracht en flexibiliteit. De acrobatische toeren zorgen voor een hoop plezier en geven een kick als het lukt. En daar worden we natuurlijk blij van!

Voor wie is AcroSports 013?

Acro is voor teamsporters zonder verlangen naar competitie. Je zoekt uitdaging in een fysieke sport, waarbij samenwerking en lol belangrijk zijn, en waar voor iedereen in te groeien is. Geen doelpunten en suffe oefeningen maar afwisselende trucs zorgen voor jouw portie beweging en reden om te lachen. Voor jou als volwassene, jongere of kind is er altijd een acro-variant die het best bij jou past.

We hebben trainingen voor volwassenen (18+), jongeren (12+) en kids (8+) en op verschillende niveaus.

Wat voor trainingen & activiteiten bieden we?

Er valt heel wat te kiezen, acrobatiek, acroyoga, acroflow/acrodans, acrocircus en acro solo en duo work-outs. Door de huidige situatie rondom het Coronavirus hebben we op dit moment aangepaste trainingen en trainingstijden.

Volwassenen

Acro

Acro Algemeen

Acro (acrobatiek) bestaat uit het bouwen van menselijke bouwwerken en constructies. Samenwerking is hiervoor de basis. Je hebt elkaar nodig en door de juiste technieken toe te passen gebruik je zo min mogelijk kracht. Dragen, vliegen en landen, voor alle aspecten ontwikkel je tijdens de trainingen de techniek, coördinatie, concentratie en functionele kracht. En het is vooral ontzettend leuk!

Acro is als sport op alle niveaus te beoefenen. Veel mensen denken dat acrobatiek ervaring vereist, maar dit klopt niet. Samenwerking is wat ervoor nodig is. Je hebt geen ervaring, extreme flexibiliteit of enorme kracht nodig om mee te kunnen doen! Wel zul je, en hoe fijn is dat, meer ervaring, flexibiliteit en kracht gaan opbouwen.

Acroyoga

Acroyoga verbindt elementen uit acrobatiek en yoga. De dynamische en krachtige energie van acrobatiek en de rust van yoga komen daardoor samen. Techniek en balans spelen een grote rol en tijdens de training draait het om het samen creëren van vertrouwen, verbinding en vooral ook heel veel lachende gezichten.

Acroyoga kent twee variaties, Solar en Lunar. De Solar variant bestaat uit dynamische en uitdagende bewegingen, waarin je het energieke en krachtige van acrobatiek ervaart. Zowel base (drager) als flyer (vlieger) zijn actief in de bewegingen. Bij de Lunar variant draait het om rustige (acrobatische) bewegingen die zorgen voor ontspanning en het stretchen van het lichaam. Dit door middel van Therapeutic Flying en Thaise massage, waarbij de flyer vaak meer passief is tijdens de beweging. 

In onze trainingen combineren we beide varianten, maar ligt de nadruk vaak op Solar Acroyoga. Tenzij dit anders staat vermeld in ons rooster natuurlijk.

Acrodans/Acroflow

In acrodans combineren we moderne dans met acrobatiek, waardoor we veel met partnerwerk bezig zijn. Partnerwerk is een term die in dans wordt gebruikt en veel overeenkomt met acrobatische lifts en bewegingen. In deze training krijgt partnerwerk meer aandacht dan in de meeste moderne danslessen van andere aanbieders.

Alle bewegingen vloeien in elkaar over en krijgen een vaste volgorde, en deze choreografie zetten op muziek natuurlijk!

Je hoeft je voor de training niet als duo in te schrijven.

Acro Solo Work-outs

We bieden verschillende solo trainingen aan. Dit houdt in dat de oefeningen individueel zijn, maar je wel samen in een groep traint.

Onder de solo work-outs vallen:

  • Handstandtraining
  • Hoofdstanden en rollen
  • Monkey Business (flow, jumps, radslagen & balans)
  • Schouder & Pols – Mobiliteit en Kracht voor Acro
  • Horse Power (kracht- en conditietraining gebaseerd op animalistische bewegingen)
Acro Duo Work-Outs

Duo work-outs zijn leuke balans-, flexibiliteit- en krachttrainingen waarin met twee personen (of in groepen) wordt samengewerkt, en waarvan het resultaat van pas komt in alle vormen van acro. De oefeningen worden samen uitgevoerd maar op afstand van elkaar door middel van elastieken en touwen.

Duo Training – Kracht, Balans & Spel

Tijdens deze training werken we met elastieken en banden om balans, flexibiliteit en kracht in tweetallen (of in groepjes) te trainen. Elk tweetal krijgt een elastiek/touw, dat beide deelnemers aan het andere uiteinde vasthouden, zodat er minstens anderhalve meter afstand is. Zo kun je elkaars krachten en tegenwicht gebruiken in de oefeningen. Je kunt denken aan squats, balanshoudingen en het trainen van armen, benen of buikspieren. Je geeft elkaar houvast of tegenkracht, samen ben je gefocust want zodra één van beide de controle verliest… dan is ook de ander het kwijt!

SOLO WORK-OUTS

SOLO Work-Out - Handstandtraining

De training helpt je groeien naar het uitvoeren van de losse handstand (zonder muur). Alle elementen zijn erop gericht dat je met de oefeningen de juiste kracht en mobiliteit ontwikkelt die hiervoor nodig is.

SOLO Work-out - Hoofdstanden & Rollen

We gaan aan de slag met de technieken en kracht voor kopstanden en verschillende soorten rollen (bijvoorbeeld de koprol, achterwaartse koprol en zijwaartse rol). Door deze technieken te leren groeien jouw skills in de diverse kopstanden en rollen, maar ook jouw lichaamsbewustzijn (ondersteboven) en lichaamsbeheersing verbeteren en daar ga je vliegend in acro heel veel plezier van hebben!

Solo Work-out - MonkeyBusiness

We gaan aan de slag met alle bewegingen die we niet dagelijks doen, omdat dat de leukste zijn. Rechtop staan heeft een functie maar laten we vooral niet vergeten dat we – door te kruipen, springen, rollen, handstanden, radslagen en het vinden van balans op random voorwerpen – veel meer spieren aanspreken die anders heel weinig aan bod komen. En wat is er nou leuker: een lijstje met krachtoefeningen afwerken of de ontdekking van de krachten in waanzinnige bewegingen? Je krijgt technieken aangeleerd, samen met bewegingen en variaties daarop, die jou een nieuwe acrobatische vrijheid gaan geven.

SOLO Work-Out - HorsePower (animalistic walks)
Deze training werken we aan kracht, conditie en coördinatie vanuit een meer creatieve hoek. ‘Animal Walks’ of animalistische bewegen gaan ons leiden door een intensieve work-out. Door verschillende maar specifieke bewegingen, op handen en voeten, gaan er spiergroepen hard aan het werk. Met ons lichaam nemen we de bewegingsvorm van dieren aan zoals een beer, hagedis, of slingeraapje. Als we de beweging door hebben herhalen we deze in verschillende richtingen of veranderen we het tempo: een flinke work-out. Zo bouwen we kracht en conditie op en een enorme dosis lichaamsbewustzijn en-beheersing. Want ook ons brein doet mee met deze coördinatie-uitdaging.

Jongeren (12+)

Acro

Acro Algemeen

Op je handen staan, menselijke piramides bouwen, elkaar optillen en laten landen. Circuskunsten zonder materialen maar met elkaar. Met twee, drie of vier en soms zelfs met de hele groep leer je toffe trucs. Sporten als acrobaten!

Acrobatische Yoga

Bij acrobatische yoga komen acrobatiek en acroyoga samen. De toffe trucs van acro gaan we combineren met (acro)yoga, waarbij we meer aandacht voor onszelf en de andere acrobaten hebben, en onze kracht en lenigheid groeit! We gaan op onze handen staan en menselijke piramides bouwen, elkaar laten vliegen en uiteindelijk lekker ontspannen als afsluiting van de les.

Kids (8+)

Acro

Het dierenrijk verkennen op handen en voeten, én op elkaars rug. Op je handen staan, menselijk piramides bouwen…  Circuskunsten zonder materialen maar met elkaar. Met twee, drie of vier en soms zelfs met de hele groep leer je toffe trucs.

We worden circusacrobaten!

Acrocircus

We worden niet alleen acrobaten, maar ook jongleurs, we leren hoepelen en Chinese hoedjes hooghouden, en misschien nog veel meer. Met al deze circuskunstjes leven we ons helemaal uit om ware circusartiesten te worden!

Waar vind ik meer informatie over een specifieke training?

Door in het rooster op een training te klikken wordt er een beschrijving zichtbaar die jou een nog beter beeld geeft van de inhoud van de training.

Wat heb je nodig?

Sportieve en makkelijk zittende kleding, een flesje water en een glimlach.

Als het voor een specifieke training handig is als je nog iets anders meeneemt, dan staat dit in de omschrijving van de training zelf.

Heb je nog een vraag of twijfel je ergens over? Neem gerust contact op.  

Wat mensen zeggen.

Acro is voor mij een heerlijke manier om uit mijn hoofd en in mijn lijf te komen. Een training lang intensief fysiek bezig zijn. Het vraagt mijn volle focus en daardoor ga ik er volledig in op. Het is leuk hoe iedereen door de weken en maanden heen vooruitgang boekt en hoe ook de samenwerking groeit. Na de training ga ik vol energie de deur uit’

- Hera van Willick

Het kostte me altijd heel veel moeite om naar een sportles te gaan, maar sinds ik acroyoga ontdekt heb gaat het vanzelf. Een les vol vrolijkheid, persoonlijke aandacht en samenspel! Echt een aanrader!

- Caroline Place

Happy to forget everything except for having fun, while you also build strength, flexibility and connections with some wonderful people! I love the way acroyoga shows me what I’m capable of (which sometimes can be really challenging), but I can always do more than I thought!

- Simone van der Donk

Niveauverdeling

Voor volwassenen werken we soms met een niveauverdeling. Zo kun je altijd bij ons terecht zonder ervaring, en kun je ook altijd blijven groeien met ervaring.

De niveaus zijn: beginner, gevorderd en professioneel. Sommige trainingen zijn voor alle niveaus (all levels), dan worden er tijdens de training voor ieder niveau passende oefeningen en variaties daarop gegeven.

De niveauverdeling is naar eigen inzicht, we doen niet aan (strenge) eisen. Wel kunnen we je advies geven.

Beginner

Deze trainingen zijn heel toegankelijk. We trainen de basics van acro waarbij het leren van de juiste technieken voorop staat. Je gaat de technieken gebruiken in trucs die daarbij passen. In deze lessen kun je makkelijk instromen, maar ook als je verder gevorderd bent ben je hier op je plek: ben je vaak ‘flyer’ maar wil je graag meer trainen als ‘base’, dan is dit mogelijk een goede optie.  Of wil je gewoon je techniek verbeteren, meer trainen, meer flexibiliteit creëren of meer kracht opbouwen? Dan voeg je deze training toe aan je andere trainingen.

Gevorderd

Ben je al bekender met de technieken en wil je de uitdaging vergroten? Kom dan naar de gevorderden trainingen. Hier bouwen we voort op de basis en zullen de technieken gebruikt worden voor nog uitdagendere trucs en series van trucs. Een aantal trucs die je eerst los van elkaar traint, en later aan elkaar verbindt. Ook gaan we nog dieper in op de technieken.

Professioneel

We verzorgen in sommige gevallen trainingen of workshops voor de ‘doorgewinterde’ recreatieve acrobaat. Het gaat vaak om specifieke trainingen zoals handstandtrainingen of staande acrobatiek voor vergevorderden. Lees bij professionele trainingen vooral de toelichting goed door en kijk of het bij jou aansluit.

Waarom een niveauverdeling?

Graag willen we dat iedereen kan kennismaken en starten met acro. En daarnaast willen we dat iedereen die wil blijven groeien en meer en meer trucs onder de knie wil krijgen ook genoeg uitdaging blijft houden in de trainingen. Voor elk wat wils dus. 

En misschien wil je wel niveaus combineren om andere vaardigheden te trainen, want in geen enkele training hoef je je te vervelen. Omdat je met mensen samenwerkt leer je op ieder moment, want geen dag (en geen mens) is hetzelfde!

De training bestaat daarna uit een warming-up, de onderdelen van de specifieke training en een cooling down. De docent is volledig in beeld en legt de oefeningen uit en doet ze voor. Tijdens de training kun je gewoon vragen stellenen kan iedereen reageren op elkaar. Ook geeft de docent feedback op de deelnemers, net zoals in een les binnen of buiten. En voor wie wil is er ruimte om achteraf nog een praatje te maken met de docent en andere deelnemers. 

Hoe weet je of je bij het goede niveau zit?

Als je bovenstaande uitleg van de niveaus hebt gezien kun je misschien zelf al een inschatting maken na ook het lezen van de trainingsomschrijving. Want alle trainingen hebben een andere inhoud en in het een heb je misschien meer ervaring dan in het andere.

Je mag ons ook altijd om advies vragen. Dan zoeken we samen naar de beste training voor jou.

Waar vind je het niveau van een training?

Je vindt de niveaus bij de trainingen in het rooster. Staat er geen niveau bij? Dan hoef je er ook niet over na te denken! Lekker makkelijk toch?

Nog geen binnentrainingen

Door de huidige situatie rondom het Coronavirus vinden er op dit moment alleen online- en buitentrainingen plaats. We hebben aangepaste trainingen en trainingstijden.

Onderdelen van een training

Uitgangspunten in de trainingen kunnen zijn: samenwerking, kracht, flexibiliteit, mobiliteit, coördinatie, uithoudingsvermogen en plezier. Bij iedere training in het rooster wordt in de beschrijving uitgelegd waaraan wordt gewerkt.

Acro is (bij ons) geen competitiesport.

Wat te doen met een blessure?

Ook met een blessure kun je meedoen! Graag horen we wat er aan de hand is zodat we kunnen bekijken hoe we hierin kunnen helpen. We zoeken dan samen naar een passende training. Communicatie is essentieel in acro. Je kunt tijdens de training altijd aangeven wat er aan de hand is en wat er wel of niet gaat, en de trainer om advies te vragen. Ook samen met je trainingsmaatjes kun je oplossingen vinden voor bepaalde oefeningen. Het kan zijn dat je een oefening wilt overslaan of een bepaalde rol (base, flyer of spotter) beter niet kunt uitvoeren met jouw blessure. Je mag een oefening altijd overslaan of ervoor kiezen even niet te basen, vliegen of spotten op dat moment.

Ben je nieuw en weet je toch niet zeker wat de beste keuze is met je blessure? We bellen je graag, dan vinden we het samen uit.

Strippenkaart of Abonnement

We hebben tarieven voor volwassenen (18+) en voor jongeren en kids. Er is keuze uit abonnementen en strippenkaarten, en op het moment is het ook mogelijk losse trainingen te boeken. Voor een eerste proeftraining betaal je eenmalig een tientje.

Meer over betalingen en het boeken van trainingen vind je op onze pagina Prijzen.

Workshops, Masterclasses & Shows

Ben je niet op zoek naar een training voor jezelf maar wel naar een workshop, masterclass of show voor een groep mensen of evenement? Je kunt ons ook inhuren. 

Neem contact met ons op 

Heb je zin om een proeftraining te komen volgen en acro te ontdekken? Of wil jij een workshop of show op jouw event?

Stuur een bericht en wij zorgen voor een antwoord op al jouw vragen en wensen.

Je kunt ook bellen (+31 (0)6 15138419),
mailen naar info@acrosports013.nl,
of een Whatsappberichtje sturen.

10 + 7 =